8.9.04

HKL lakkoon?

Helsingin Sanomat kertoo, että "HKL:n väki valmistautuu lakkoon". Kuskit vastustavat ajatusta yhdistää HKL:n ja Suomen Turistiauton bussiliikennetoiminnot yhdeksi osakeyhtiöksi.

Olen aika vakuuttunut siitä, että tämä (yhdistämispäätös) ei jätä myöskään palvelujen käyttäjiä kylmäksi", pääluottamusmies Tapio Havasto kertoi keskiviikkona

Ainakaan tätä palvelunkäyttäjää ei lämmitä ajatus siitä, että Helsingin joukkoliikennettä johdettaisiin osakkeenomistajien ehdoilla! Osakeyhtien tehtävä on pitää osakkeenomistajat tyytyväisinä takomalle heille rahaa.

Ei siinä hirveästi lohduta, että vuoroja karsimisella taataan jollekin osakesijoittajalle hieman isompi osinko.

Havasto ennakoi, että jos lakkoon mennään, koko bussiliikenteen lisäksi mukaan tulevat myös raitiovaunujen ja metron kuljettajat.

Toivon sydämestäni, että ratikka- ja metrokuskit osoittavat solidaarisuuttaan, koska he ovat taatusti seuraavina tulilinjalla. Ollaanhan jo nyt harkitsemassa kuskittomia metroja...

Ja liike-elämä saa esimakua siitä, millaista on kun joukkoliikenne kulkee heidän ehdoillaan ja arvoillaan... Itse sain siitä esimakua opiskellessani Isossa-Britanniassa, jossa junaliikenne on yksityistetty... Katkokset olivat enemmän sääntö, kuin poikkeus!

Ai niin, eihän bussiliikennettä olla yksityistämässä, vaan yhtiön tulee omistamaan Helsingon kaupunki! Ja saa nähdä kuinka kauan. Ehkä siihen asti kun Helsingiltä seuraavan kerran leikataan yhteisveron tuottoa...

Voin vain arvata millaisella tarmolla kuskeille on hoettu mantraa:"Mikään ei muutu, kaikki jatkuu ennallaan..." Aivan niin, vain maksajan nimi palkkakuitissa vaihtuu, mutta työthän jatkuvat ennallaan... Toistaiseksi... Kunnes liiketaloudelliset syyt toisin määräävät...

Ja asiakashan ei edes huomaa muutosta! Paitsi tietty ne muutamat, jotka kulkevat reiteillä/vuoroilla, jotka kiikkuvat kannattavuuden rajoilla. Eivät meinaan kulje kauaa...

Ei kommentteja: